Etisk Regelsæt
Code of Conduct
Indledning
Det at udvise ansvarlig adfærd er et grundlæggende princip i vores måde at drive virksomhed på, og herigennem kan vi skabe værdi på langt sigt, både for os selv og vores forretningspartnere.
Vi vil være en ansvarlig arbejdsgiver og vi vil tage hensyn til det samfund og de omgivelser, vi agerer i.
Vores etiske regelsæt omfatter alle enkeltpersoner og virksomheder, herunder underleverandører samt permanente og midlertidige ansatte.
Sten Jensen Gruppen foretager ikke særskilte undersøgelser med risikovurdering af, om vores etiske standarder bliver overholdt af underleverandører og forretningspartnere – men det vurderes på basis af dialog og sund fornuft inden indgåelse af samarbejde, at disse overholdes. Ved gentagen eller grov misligholdelse afbrydes samarbejdet.
Sten Jensen Gruppen overholder FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv, som er anerkendt verden over og kan anvendes til at identificere, forebygge, begrænse og afhjælpe negative indvirkninger på de rettigheder og principper, der beskrives i vores regelsæt.
Etiske retningslinjer
Vi forventer, at vores forretningspartnere ikke træffer foranstaltninger, der negativt påvirker de internationalt vedtagne konventioner om menneske- og arbejdstagerrettigheder (‘Verdenserklæringen om Menneskerettigheder’ og ‘ILO-deklarationen om grundlæggende principper og rettigheder ved arbejde’), og at de aktivt arbejder på at overholde disse konventioner.
I det følgende anføres konkrete eksempler på de minimumsforventninger, vi har til vores forretningspartnere.
Vi forventer, at vores forretningspartnere forhindrer brug af børnearbejde ved at sikre, at der ikke ansættes personer under 15 år (eller 14 år, hvis loven i det pågældende land foreskriver det) eller under den skolepligtige alder i lande, hvor denne er højere end 15 år.
Forretningspartneren skal beskytte ungarbejdere i den lovlige arbejdsalder og op til 18 år mod enhver form for arbejde, som på grund af sin art eller sine betingelser kan være til fare for deres sundhed, sikkerhed eller moral, eller som påvirker deres skolegang negativt.
Hvis det konstateres, at en forretningspartner benytter sig af børnearbejdere, skal forretningspartneren handle i barnets interesse og træffe foranstaltninger med henblik på at forbedre barnets trivsel.
Sten Jensen Gruppens forretningspartnere skal gå i dialog med lokalsamfund, som måtte være berørt af forretningspartnerens aktiviteter, herunder indfødte befolkningsgrupper, og må ikke påvirke disse menneskers rettigheder negativt.
Der kan f.eks. være tale om negative påvirkninger af kultur, miljø, naturressourcer, jord, infrastruktur eller andre faktorer, som er vigtige for de lokale befolkningers menneskerettigheder, herunder også deres helbred og levebrød.
Vi forventer, at vores forretningspartnere behandler deres medarbejdere retfærdigt og ikke diskriminerer personer på baggrund af personlige karakteristika i forbindelse med ansættelse, løn, adgang til uddannelse, forfremmelse, afskedigelse eller fratrædelse, arbejdsforhold, fordeling af arbejdsopgaver og goder eller gennem anvendelse af disciplinære foranstaltninger.
Vores forretningspartnere skal respektere deres medarbejderes og andre arbejdstageres ret til efter eget valg at være eller ikke være medlem af lovlige fagforeninger eller andre foreninger, der er omfattet af overenskomstforhandlinger, samt af alternative former for uafhængige og frie arbejdstagerorganisationer.
Forretningspartnere må ikke diskriminere medarbejderrepræsentanter og medarbejdere, på baggrund af om de er medlem af en sådan organisation eller ej.
Medarbejdere skal behandles med værdighed og respekt. Vi forventer, at vores forretningspartnere ikke tillader brug af korporlig afstraffelse eller nogen anden form for tvang, misbrug eller chikane. Forretningspartnere kan træffe disciplinære foranstaltninger, hvis alle medarbejdere er blevet behørigt informeret herom. Alle disciplinære foranstaltninger skal registreres og bekræftes skriftligt af den eller de berørte medarbejdere. Forretningspartnere må ikke anvende bøder.
Vi forventer, at vores forretningspartnere sørger for et sundt og sikkert arbejdsmiljø, og at de træffer de nødvendige forholdsregler for at beskytte deres medarbejdere mod risici og farer, der kan forventes på arbejdspladsen.
Forretningspartneren skal overholde alle gældende lokale love og bestemmelser for at forhindre ulykker og helbredsskader, som er et resultat af, er forbundet med eller opstår under udførelsen af arbejde for forretningspartneren eller i forbindelse med drift af dennes faciliteter.
Vi arbejder selv på – og forventer, at vores forretningspartnere løbende arbejder på at forbedre arbejdsforholdene og reducere arbejdsrelaterede risici og farer ved f.eks. at indføre skriftlige sikkerhedsprocedurer; sikre, at ledelsen er bevidst om sit ansvar for helbreds- og sikkerhedsmæssige forhold; fastlægge mål samt gennemføre relevant uddannelse.
Vi forventer, at vores forretningspartnere udarbejder skriftlige ansættelseskontrakter til alle deres medarbejdere, hvori de beskriver disses ansættelsesvilkår på et sprog, den enkelte medarbejder kan forstå.
Vi forventer, at vores forretningspartnere træffer passende foranstaltninger for at forhindre direkte og/eller indirekte deltagelse i menneskehandel og forbyde alle former for tvangsarbejde, gældsarbejde og ufrivillig arbejdskraft udført af indsatte. Dette gælder, uanset om arbejdstageren ansættes direkte, gennem en underleverandør eller gennem en arbejdsformidler.
Medarbejdere har ret til at opsige deres ansættelsesforhold med et rimeligt varsel, og forretningspartneren må ikke tilbageholde originale identifikationsdokumenter, indskud eller økonomiske tilgodehavender.
Vores forretningspartnere skal overholde gældende love og bestemmelser om løn og goder, herunder mindsteløn, overtidsbetaling, sygefravær, akkord og andre former for løn. Forretningspartnere skal desuden overholde gældende overenskomster om løn og goder. Når der udbetales løn, skal forretningspartneren udlevere en lønseddel til den enkelte medarbejder, der som minimum indeholder oplysninger om det antal arbejdstimer, medarbejderen har ydet, samt om lønnens størrelse.
Vi forventer, at vores forretningspartnere træffer de nødvendige foranstaltninger for at beskytte medarbejdere og ejendom i overensstemmelse med de relevante principper om menneskerettigheder og på en måde, så eventuelle risici for arbejdstagere og lokalsamfund minimeres eller helt undgås.
Vi forventer, at vores forretningspartnere forhindrer, at medarbejdere arbejder mere end 60 timer om ugen, inklusive overtid, eller mere end, hvad der er tilladt i henhold til gældende lovgivning eller overenskomst, hvad der end måtte være lavest af de to. Medarbejdere har ret til pauser i overensstemmelse med gældende lovgivning og har krav på mindst én fridag for hver periode på syv sammenhængende dage.
Ved medarbejdere med særlige arbejdsforhold kan disse generelle krav fraviges, hvis de er dækket af særlig national eller international lovgivning. Det må dog ikke kræves af nogen medarbejdere, at de arbejder mere end gennemsnitligt 60 timer om ugen, inklusive overtid, i en periode på 12 sammenhængende uger.
Vi forventer, at vores forretningspartnere driver virksomhed med omtanke for miljøet, overholder alle relevante lokale og nationale miljøbestemmelser og indhenter alle relevante licenser, registreringer og tilladelser. Forretningspartnere skal tilstræbe at minimere eventuelle skadelige indvirkninger på miljø, helbred og levebrød, herunder indføre kontrolforanstaltninger, så det forhindres, at der sker forurening fra farlige stoffer, affald, spildevand og emissioner.
Forretningspartnere skal beskytte biodiversiteten og fremme en bæredygtig og effektiv anvendelse af jord, naturressourcer og energi.
Vores forretningspartnere skal sørge for adgang til beredskab i tilfælde af miljø skader, brand, unormale emissions- og spredningsforhold samt i tilfælde af, at gældende luftkvalitetskrav overtrædes. Forretningspartnere skal endvidere sørge for, at der kan træffes øjeblikkelige foranstaltninger, så menneskers sundhed og miljøet beskyttes.
Sten Jensen Gruppen fremmer integritet og etik i alle aspekter af virksomhedens aktiviteter og har en nultolerancepolitik i forhold til korruption. Vi forventer, at vores forretningspartnere ikke deltager i nogen form for direkte eller indirekte korruption, herunder afpresning, bedrageri og bestikkelse.
Vi forventer, at vores forretningspartnere til stadighed sørger for passende procedurer til at forhindre, at deres medarbejdere, leverandører, agenter eller andre forretningspartnere foretager handlinger, som på nogen måde overtræder gældende love, regler og bestemmelser om bekæmpelse af korruption.
Vi forventer, at vores forretningspartnere driver virksomhed på en måde, der ikke krænker handelssanktioner pålagt af FN, EU, Storbritannien eller USA, og underretter Sten Jensen Gruppen, hvis de skulle blive udsat for internationale sanktioner.